100% Bicara Teknikal Komputer Teknologi Dulu & Kini

| Soal-Jawab iT | www.mycetc.blogspot.com |

< Bicara Teknikal \ Masalah Perisian \ Perkakasan \ Teknologi Dulu & Kini \ Sejarah >

Thursday, June 13, 2013

Toon Boom ver.4.5

Untuk tajuk kali ini, saya ingin berkongsi info berkenaan software multimedia. Kebiasaanya, Macromedia Flash adalah diantara software yang biasa kita dengari dan kita pakai....khususnya kepada insan yang meminati dunia multimedia atau pembuatan animasi. Pernahkan anda dengar nama software Toon Boom? Software Toon Boom ini hampir menyerupai Macromedia Flash, tetapi bagi saya ia amat mudah digunakan dan difahami cara penggunaanya. Sebelum ini, saya lebih suka menggunakan Swish Max berbanding Flash. 

Namun kali ini, saya baru sahaja mencuba Toon Boom dan penggunaanya amat mudah. Saya berjaya menghasilkan animasi orang lidi yang bangun dari tidur, kemudian menuruni katil, berjalan-jalan kemudian menuruni tangga dan akhirnya duduk diatas kerusi....ringkas sahaja sebagai permulaan. Sangat mudah untuk bentukkan \ lukis karakter kartun kemudian digayakan berpandukan story board rekaan sendiri dan dimasukkan text serta sound effect....huhu.


Antaramuka Toon Boom ver 4.5. Mudah difahami.


Tidur....


Bangun tidur...


Turun dari katil dan berjalan ...


Duduk atas kerusi....




Saiz software ni cuma 36.5MB sahaja. Boleh dapatkan di internet secara percuma..

No comments:

Post a Comment



Sila komen, soal atau pendapat. Gunakan Anonymous jika tiada akaun google!

- Hakcipta Terpelihara Mycetc | Dikuasakan oleh Pemproses AMD FX 8cores | 2008 - 2019 -