100% Bicara Teknikal Komputer Teknologi Dulu & Kini

| Soal-Jawab iT | www.mycetc.blogspot.com |

< Bicara Teknikal \ Masalah Perisian \ Perkakasan \ Teknologi Dulu & Kini \ Sejarah >

Friday, August 17, 2012

Jangan Buang PC Lama!

Untuk entry kali ini, saya nak share dengan anda mengenai pengalaman saya menjaga dan modding sebuah " PC tua " yang pada asalnya dibeli oleh seorang pakcik sekitrar tahun 1998 sebelum menjualnya pada tahun 2004 dengan harga RM250.00 kerana mahu membeli set PC baru, juga dari siri pemproses AMD iaitu Athlon 64 . Ketika PC berpindah milik kepada saya, ianya  dalam keadaan sangat asas.
Sebelum tu, saya senaraikan spec PC lama tersebut:

Processor : AMD K6 II 55OMHz
Motherboard : AOpen socket 7 ( seperated )
                    4 slot RAM jenis EDO
                    4 PCI slot
                    3 ISA slot
                    COM 1 dan COM 2
                    serial port
                    Game port
                    Parallel port - LPT
                    Port power supply jenis AT

Expension Card : YAMAHA sound card jenis ISA
                        Graphic card PCI nVidia TNT-2 64Mb

Speaker : Aiwa 350Watt PMPO

* Modding = pengubahsuaian komputer, perkataan ini hanya digunakan untuk komputer sahaja!


Motherboard Socket 7

Pemproses AMD K6 II 550Mhz

Kad Grafik jenis PCI 64MB nVidia

Sound card YAMAHA jenis ISA

Speaker HiFi Aiwa 350Watt PMPO

Casing jenis lama..100% besi padu!
*Entry ni masih belum habis...nanti saya update kemudian...harap maaf







                    
- Hakcipta Terpelihara Mycetc | Dikuasakan oleh Pemproses AMD FX 8cores | 2008 - 2019 -