100% Bicara Teknikal Komputer Teknologi Dulu & Kini

| Soal-Jawab iT | www.mycetc.blogspot.com |

< Bicara Teknikal \ Masalah Perisian \ Perkakasan \ Teknologi Dulu & Kini \ Sejarah >

Friday, March 30, 2012

Apa itu USB?





Pada zaman sekarang, hampir semua komputer menggunakan USB Port menggantikan Serial Port. USB adalah ringkasan perkataan Universal Serial Bus yang mempunyai versi 1.1 (12Mbits/second), 2.0 (480Mbits/second) dan terbaru 3.0 (3.2 hingga 4.8Gb/second). Setiap versi mempunyai kelajuan tersendiri dalam pemindahan data per saat.

USB ( universal serial bus )banyak digunakan oleh aksesori komputer seperti Pencetak, Pengimbas, Thumdrive, Tetikus, Papan kekunci, Kamera Digital, Pemain MP3 dan sebagainya. USB ini mempunyai pelbagai saiz, ada digelar Mini USB, Micro USB dan Standard USB yang biasa anda lihat dan pakai di komputer mahupun Komputer riba. Panjang maksimum wayar USB versi 1.0 adalah dihadkan kepada 3 meter sahaja, manakala bagi versi 2.0 adalah 5 meter dan versi 3.0 diturunkan kepada 3 meter.



USB Hub adalah aksesori komputer yang cukup popular untuk menghubungkan satu komputer dengan lebih daripada 3 unit aksesori seperti Pendrive, Printer, speaker dan sebagainya. USB Hub biasanya mempunyai 3 hingga 8 port yang banyak membantu sekiranya sesebuah PC hanya mempunyai 2 port sahaja. Jangan tak tau, 1 Port USB boleh menampung sehingga 127 peranti !!



sila komen di ShoutBOX Soalan atau Komen dibawah!  

No comments:

Post a Comment



Sila komen, soal atau pendapat. Gunakan Anonymous jika tiada akaun google!

- Hakcipta Terpelihara Mycetc | Dikuasakan oleh Pemproses AMD FX 8cores | 2008 - 2019 -