100% Bicara Teknikal Komputer Teknologi Dulu & Kini

| Soal-Jawab iT | www.mycetc.blogspot.com |

< Bicara Teknikal \ Masalah Perisian \ Perkakasan \ Teknologi Dulu & Kini \ Sejarah >

Tuesday, April 23, 2013

Soalan Biasa-Biasa Sahaja.....

Seseorang bertanyakan soalan kepada saya melalui SMS beberapa hari yang lalu...Soal jawab 4 SMS dari beliau berkisar berkenaan perkomputeran. Soalannya berbunyi begini...

"Saya mempunyai sebuah laptop berjenama IBM ThinkPad yang dibeli hampir 6 tahun dahulu. Menggunakan processor intel Pentium Mobile 1.5Ghz, kapasiti Hard Disk 40Gb dan RAM 512MB. Saya baru sahaja belajar install Windows XP pada laptop ini dan saya berjaya melakukanya dengan sempurna termasuklah install driver. Apakah software yang mesti saya install pada laptop ini? Saya hanya gunakan untuk surfing internet dan menaip blog untuk jual beli secara online..."

*Ayat SMS telah diolah bagi memudahkan pembacaan...*


Jawapanya adalah seperti berikut...




 Perisian Asas
1. Antivirus Avast ( *pilihan terbaik saya )
2. Microsoft Office ATAU Open Office
3. WinZip ATAU 7zip
4. Acrobat Reader ATAU Foxit Reader
5. Google Chrome ATAU Mozilla Firefox
6. VLC Player ATAU Media Player Classic
7. Real Player 10
8. Flash Player
9. PDF Creator
10. Ahead Nero

Perisian Tambahan
11. Photo Scape
12. SwishMax
13. ToonBoom
14. Adobe Flash
15. Adobe Photoshop
16. Adobe Illustrator
17. Sonic Sound Forge
18. Adobe Premiere

- Nombor 11 hingga 18 adalah perisian multimedia.



No comments:

Post a Comment



Sila komen, soal atau pendapat. Gunakan Anonymous jika tiada akaun google!

- Hakcipta Terpelihara Mycetc | Dikuasakan oleh Pemproses AMD FX 8cores | 2008 - 2019 -